Over 500 lag og foreninger tilbyr nå mobilbetaling med mCASH

Mange lag og foreninger opplever at det er et økende problem at folk ikke lenger har kontanter. Nå har over 500 lag og foreninger tatt i bruk mobilbetaling med mCASH, og antallet øker med ti nye lag og foreninger hver dag.

Kontanter er i ferd med å forsvinne fra folks lommebok, og det går særlig utover lag og foreninger, som i stor grad er avhengige av kontanter på sine arrangementer.

–Kontanter fra salg av mat og drikke, utstyr og billetter har tradisjonelt havnet i et skrin og blitt liggende der til noen har hatt tid til å sette pengene inn på konto i banken, sier Øyvind Aass, konst. administrerende direktør i SpareBank 1 Mobilbetaling AS. – Noen lag og foreninger har investert i kortterminal. Men dette koster penger og køene blir ofte lange. mCASH løser «pengeutfordringen» for mange lag og foreninger.

Raskt å komme i gang for alle

mCASH fra SpareBank 1 har utviklet en rask og billig løsning for kiosker, kantiner, lag og foreninger. Appen fjerner behovet for kontanter, krever ingen dyre kortterminaler eller kasseapparat og har ingen oppstartskostnader eller bindingstid. Appen kan brukes av alle til å selge kioskvarer, mat og drikke, supporterutstyr, billetter og til å samle inn penger som for eksempel kontingent.

–Rundt 1000 steder tilbyr allerede mCASH og antallet brukere har rundet 170 000 og vokser fort. Disse 1000 stedene er butikker, små og store idrettslag, foreninger, kirker og klubber rundt om i Norge. Denne vinteren har mCASH-appen blant annet blitt brukt som betalingsløsning på Holmenkollen Skifestival, under verdenscupen i hopp i Vikersund og under NM på ski i Tromsø. Flere av tippeligaklubbene, blant andre Stabæk og Bodø-Glimt vil bruke mCASH på sine stadionanlegg når fotballsesongen sparkes i gang, forteller Aass.

Slik virker mobilbetalingen

Når idrettslaget/foreningen har registrert seg på www.mcash.no kan de sette opp sine egne mobilmenyer. Hver meny får en QR-kode som markedsføres til publikum. De som skal handle skanner QR-koden med mCASH-appen, og en meny åpnes. Man kan også søke opp menyen man ønsker å handle fra direkte i appen. Når man er inne i menyen velger man varene man vil ha, sveiper og betaler.

Pengene havner rett på laget eller foreningens konto, som enkelt kan hente ut salgsrapporter fra www.mcash.no